Dina rättigheter
De som tar del av dina personuppgifter är anställda i kommunen som behöver uppgifterna för att utföra sina arbetsuppgifter som kan vara just att hantera ditt ärende. Det kan vara din handläggare, administrativ personal, rektorer eller bibliotekarier, det beror på vilken typ av ärende det gäller. I vissa fall måste vi lämna dina personuppgifter till organisationer utanför kommunen som till exempel skatteverket. Det kan även förekomma att dina personuppgifter blir utbegärda som allmänna handlingar.
Tredje land
Skulle dina personuppgifter hanteras utanför EU/EES-området (tredje land) så berättar vi det för dig. Hanteringen sker i så fall i enlighet de skyddsregler som finns i dataskyddslagstiftningen.
Hur länge sparas dina personuppgifter?
Dina personuppgifter kommer att behandlas av kommunen till dess att syftet med behandlingen av personuppgifterna är uppfyllt. Personuppgifterna kommer sedan att hanteras enligt de lagregler som gäller för kommunen som till exempel dokumenthanteringsplaner och gallringsbeslut.
Personuppgifter som kommer in till kommunen blir i regel allmänna handlingar. Därför får kommunen inte gallra eller spara uppgifter hur som helst.
Dina rättigheter när dina personuppgifter behandlas av oss
- Begära tillgång till dina personuppgifter
- Begära rättelse eller radering eller begränsning av behandling, av dina personuppgifter
- Invända mot behandling av dina personuppgifter
- Begära dataportabilitet
- När som helst återkalla eventuellt samtycke. Om du återkallar ditt samtycke gäller återkallelsen från den dag som återkallelsen skedde.
- Klaga på vår behandling av dina personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten
Eftersom det finns särskilda regler kring hanteringen av allmänna handlingar så begränsas vissa av dessa rättigheter.
Ytterligare behandling
Om dina personuppgifter ska behandlas för en annan anledning än den ursprungliga, så kommer du att få information om det innan ny behandling påbörjas.
Om du vill vara anonym eller har skyddad identitet
Om du vill utföra en tjänst som kräver inloggning eller identifiering kan du inte vara anonym eller ha skyddad identitet. I och med att du identifierar dig vet ju systemet att det är du. I de fallen är det bättre att du vänder dig personligen till den som utför tjänsten. Vill du lämna en synpunkt eller kontakta oss anonymt får du inte lämna med några personliga uppgifter då dessa uppgifter registreras och blir en offentlig handling.
Lämna inte ut känslig information via telefon eller e-post
Ingen anställd inom Färgelanda kommun frågar efter eller ber dig lämna ut känsliga uppgifter om din person via telefon eller e-post. Med känslig information menar vi här till exempel ditt personnummer, kreditkortsnummer och inloggningsuppgifter.
För vissa e-tjänster på goteborg.se krävs att du loggar in och att du också identifierar dig. Det kan ske med Bank-ID eller mobilt Bank-ID. Så identifierar du dig med e-legitimation på goteborg.se.
Tänk på att du:
- aldrig svarar på skräpmejl, falska vinstvarningar, falska virusvarningar eller liknande
- inte öppnar bilagor som följer med e-post från okända avsändare
- aldrig lämnar personlig eller ekonomisk information (till exempel PIN-kod, lösenord, med mera) via e-post eller på osäkra hemsidor.
- aldrig lämnar ut personliga uppgifter via telefon (även om personen kanske påstår sig ringa från kommunen)
Om du använder sociala medier
Om du använder sociala medier, till exempel Facebook, för att komma i kontakt med Färgelanda kommun, så överförs informationen samt personuppgifter alltid till tredje part (företaget/organisationen som driver det sociala mediet) För din egen skull rekommenderar vi dig att inte skicka känslig information till oss via sociala medier.