Sfi, svenska för invandrare

Behöver du lära dig svenska?

Utbildning i svenska för invandrare, sfi, är en kostnadsfri kvalificerad språkutbildning som syftar till att ge vuxna invandrare grundläggande kunskaper i svenska språket. Utbildningen ska ge språkliga redskap för kommunikation och aktivt deltagande i vardags-, samhälls- och arbetsliv samt fortsatta studier.

Du studerar 15 timmar per vecka året runt. Tiden för hur länge du kan gå på sfi är begränsad.

Vem får studera på SFI?

För att få studera på SFI ska du vara folkbokförd i Färgelanda kommun och sakna grundläggande kunskaper i svenska. Du måste vara minst 16 år.

Kursplaner och betyg

Inom SFI finns det fyra kurser (A, B, C och D) och tre studievägar (1, 2 och 3).

Studieväg 1 riktar sig till elever som har kort eller ingen skolbakgrund. Inom studieväg 1 finns kurserna A, B, C och D.

Studieväg 2 riktar sig till elever vars skolbakgrund är mindre omfattande än motsvarande svensk gymnasieskola. Inom studieväg 2 studerar eleverna i kurs B, C och D.

Studieväg 3 vänder sig till de elever vars skolbakgrund motsvarar svensk gymnasieskola eller som har deltagit i högskolestudier. Inom studieväg 3 finns kurserna C och D.

Du får betyg efter avslutad godkänd kurs.

Kursplanen på olika språk

På denna sida hittar du kursplanen för utbildning i svenska för invandrare översatt till 24 olika språk.

Kursplaner på olika språk - Skolverket (extern länk)

Ansökan till sfi-undervisning

Du gör först en ansökan som finns hos vuxenutbildningen.

Vi tar sedan kontakt med dig för ett kartläggningssamtal. När vi har en lämplig plats till dig tar vi kontakt och du kan starta dina studier. Kurstiden varierar beroende på utbildningsbakgrund, förkunskaper och planerad studieväg.

Det går också bra att ta ut en ansökningsblankett från kommunens e-tjänster och blanketter och skicka den till oss.

Mona Jonsson
Helen Bernhardsson