Information gällande snöröjning i Färgelanda kommun

 

Färgelanda kommunfullmäktige beslutade 2023-09-27 att kommunen inte längre kommer att ansvara för snöröjningen fr.o.m 2024-10-14, i både tätort och landsbygd.

Beslutet innebär att väghållningsansvaret gällande drift och underhåll därefter övergår till enskilda fastighetsägare, vägföreningar och samfälligheter på de vägar där kommunen inte är väghållare.

 

Färgelanda kommun har länge tagit ansvar för snöröjningen på enskilda vägar trots att kommunen enligt lag inte innehar det ansvaret.



Beslutet träder i kraft fr.o.m. 2024-10-15


Snöröjningen i tätort kommer att fr.o.m. 2024-10-14 att tas över av vägföreningarna, vilket innebär att fastighetsägarna får betala avgiften till vägföreningarna.

 Bidrag finns att ansökas om;

  • Som vägsamfällighet finns driftbidrag att ansöka om från Trafikverket gällande underhåll av enskilda vägar. Driftsbidraget är en ersättning för barmarksunderhåll och vinterväghållning. Läs mer på Trafikverkets hemsida; ”Ansök om bidrag på enskilda vägar”.
  • Som privatperson kan ni ansöka om RUT-avdrag för arbete gällande snöröjning från Skatteverket. Se mer information på Skatteverkets hemsida ”Rot och Rut”.

 

Övrig information

Enhetschef Teknik
Jenny Clasborn
0528-567151

Synpunkter?

Telefonnummer
Färgelanda kommuns växel 0528-567000

E-post
kommun@fargelanda.se 

Kommunens informatörer

information@fargelanda.se

Besöksadress/Postadress

Allhemsvägen 5
458 80 Färgelanda

Öppettider kommunhuset v.25-v.32

Måndag-fredag 08:00-15:00

Lunchstängt 12:00-13:00

Öppettider kommunhuset
Måndag-torsdag 08:00-16:00

Fredag 08:00-15:00

Lunchstängt 12:00-13:00

Organisationsnummer

212000-1421

Färgelanda i sociala medier