Lättläst
Färgelanda ligger i Västra Götalands län.
Landskapet heter Dalsland.
I Färgelanda kommun bor cirka 7 tusen personer.
Från Färgelanda är det nära till många andra platser.
Det är nära till Trollhättan, Vänersborg,
Uddevalla och Lysekil.
Det är nära till Göteborg och Bohuslän.
Till Norge är det också ganska nära.
Inom 10 mil från Färgelanda bor det mer än
1 miljon människor.
De flesta i Färgelanda bor i småhus.
Det är ganska låga priser på småhusen i kommunen.
Och det är låga hyror i flerfamiljs-husen.
Om du vill veta mer om Färgelanda kommun kan
du klicka på det du vill läsa om i menyn.